Eugen Stoica, Inspector General MECI - DGETSPP

"Interesul meu pentru proiectul al Fundatiei Dinu Patriciu este deopotriva unul profesional cit si unul atitudinal si valoric.

Interesul profesional este legat de domeniul in care imi desfasor activitatea de aproximativ 22 de ani, cel educational, intr-o dubla ipostaza. Prima, cea pe care am considerat-o intotdeauna ca fundamentala, este ipostaza de educator, calitatea de profesor la care nu am renuntat niciodata. Cea de a doua, ipostaza de manager al unui domeniu educational de la nivelul invatamantului preuniversitar, domeniul disciplinelor socio-umane. Ori, proiectul Funadatiei "Dinu Patriciu" are ca obiect de aplicatie tocmai acest domeniu, cel al educatiei.

Interesul meu atitudinal si valoric are in vedere faptul ca o asemenea initiativa o interpretez ca un semn al unui alt mod de raportare la domeniul educatiei.

Din nefericire, in spatiul romanesc, cel putin in ultimul deceniu, raportarea la sistemul educational in general este una negativa, de cele mai multe ori diletanta, critica pana la anihilare. Demersul este mai degraba deconstructiv si incarcat de partizanat de toate tipurile. Educatia apare, inclusiv in fata opiniei publice, ca un camp al razboaielor, purtate de cele mai multe ori pentru alte cauze, straine in fapt de esenta domeniului.

Cu toate acestea, in ciuda realelor ezitari din domeniul educatei si a unei constructii care sa fie intotdeauna consecvent coerenta, exista o serie de miscari, transformari si fluxuri in domeniul educatiei care, in general, au contribuit la o alta osatura a sistemului, la o articulare noua care, din pacate, este prea putin, sau deloc, cunoscuta si inteleasa.

Astfel, este indubitabil ca sistemul educational romanesc de astazi este unul deschis. Scoala in sine, ca institutie, este una mult mai deschisa la relatia cu comunitatea locala, cu mass-media, sau cu ceea ce generic numim, societate civila. Deschiderea a inceput sa fie nu una formala ci una de esenta, imbracand forma diferitelor tipuri de parteneriate. Intre acestea se afla si parteneriatele scoala-organizatii non-guvernamentale care vizeaza proiectele educationale. Numarul acestor proiecte a crescut an de an, iar procesul nu pare a cunoaste o descrestere, in ciuda chiar a perioadei mai putin benefice prin care trecem, datorata crizei economice actuale.

Asemenea parteneriate, se constituie, de cele mai multe ori intr-o experienta deosebita a participantilor, fiind, atunci cand sunt si reusite, un fel de catalizator al proceselor educationale la care participa elevi si profesori deopotriva.

Proiectul autodefininindu-se drept "un proiect care urmareste promovarea, in randul publicului larg, a oamenilor, proiectelor sau organizatiilor care au avut un impact semnificativ si pozitiv asupra sistemului educational din Romania", afirmandu-se explicit ca "prin acest eveniment, dorim sa aratam recunostinta celor care merita, sa scoatem in evidenta performanta, sa impulsionam competitia si creativitatea in educatie. Scopul acestei Gale este, asadar, de a identifica, promova si premia modelele de buna practica din sistemul educational romanesc", se inscrie intr-o logica si discurs de alt tip, decat cel anihilator, si anume cel constructiv si de sprijin.

Iata de ce nu pot decat sa salut acest proiect si sa-l consider, cu adevarat, un semn al unui alt mod de raportare la domeniul educatiei in Romania.

Speranta ar fi, ca in timp, ceea ce astazi apare doar ca un semn sa se constituie untr-un model, capabil sa genereze o noua atitudine in spatul romanesc fata de acest domeniu fundamental al oricarei societati, cel al educatei."

Biografie

Eugen Stoica este Inspector General pentru stiinte socio-umane in cadrul Ministerului Educatiei din anul 2000. Totodata, este profesor de stiinte socio-umane la Colegiul National "Iulia Hasdeu" din Bucuresti si Vicepresedinte al Comisiei Nationale pentru Stiinte Socio-Umane.